Internacionalització

L’accés a l’Educació en condicions d’igualtat per part de les persones amb discapacitat és un dret reconegut internacionalment a través de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat en l’article 24.

Per això, i sent conscients que l’educació és el principal instrument per a garantir la igualtat d’oportunitats i la plena inclusió social de les persones amb discapacitat, la Fundació ONCE impulsa programes que promouen l’accés de les persones amb discapacitat en condicions d’igualtat a una educació superior de qualitat, cooperant activament amb el sistema universitari espanyol per a eliminar barreres i fer possible que les institucions d’educació superior siguin realment inclusives.

A hores d’ara, en el context universitari europeu, els programes de mobilitat són una part important dels plans estratègics de les universitats; no obstant això, la participació dels estudiants amb discapacitat en aquests programes segueix sent extremadament baixa. Per exemple, segons dades relatives al curs 2010/2011, només un 0,12% dels estudiants que van participar en el programa ERASMUS, 12 persones en total, van declarar una discapacitat.

En aquest sentit, la Fundació ONCE aposta per impulsar l’accés dels estudiants universitaris amb discapacitat als programes de mobilitat transnacional que garanteixen una formació més completa i aporta més oportunitats d’ocupabilitat, objectiu prioritari de la Fundació ONCE. Per això s’han anat desenvolupant diverses accions, entre les quals destaquen:

La inclusió dins del seu programa de beques “Oportunitat al Talent”, d’una línia específica per a la mobilitat transnacional de les estudiants amb discapacitat, donant-los suport econòmic perquè puguin afrontar la seva estada a l’exterior d’una manera segura. Durant el curs acadèmic 2014/2015 s’han concedit 20 beques de 6.000 euros cadascuna en la modalitat de mobilitat transnacional.

D’altra banda, s’ha promogut el desenvolupament de l’estudi “La mobilitat transnacional dels estudiants amb discapacitat: Estudi de situació i reptes de futur”, que té com a objectiu donar a conèixer la situació actual dels programes de mobilitat tant a escala nacional com a internacional en relació amb els universitaris amb discapacitat, així com detectar exemples de bones pràctiques en aquesta matèria.

Pot consultar aquest estudi en l’enllaç següent:

Finalment, hem de destacar la col·laboració iniciada al llarg del curs 2013/2014 amb l’Associació Erasmus Student Network en totes aquelles accions empreses per aquesta associació per a garantir la inclusió dels estudiants universitaris amb discapacitat que accedeixen a programes de mobilitat.

Logo d'accés a la informació sobre la Federació ESN Espanya